۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر:

پیشگیری ازعوامل موثر در كاهش اعتیاد است/ تشریح فعالیت های شورا

پیشگیری ازعوامل موثر در كاهش اعتیاد است/ تشریح فعالیت های شورا

بجنورد - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی یكی از عوامل موثر در كاهش گرایش افراد به مواد مخدر را ارتقاء فرهنگ پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

علی قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وظایف شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس ماده ۳۳ قانون مبارزه با مواد مخدر به منظور پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر اعم از تولید، توزیع، خرید، فروش و استعمال آنها ستادی به ریاست رئیس جمهور تشكیل و كلیه عملیات اجرایی، قضایی و برنامه های پیشگیری و آموزش عمومی تبلیغ علیه مواد مخدر در این ستاد متمركز است.

وی افزود: شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز به منظور بررسی كارشناسی، نظارت، پیگیری، بازرسی، ارزیابی طرح ها و برنامه های امر مبارزه با مواد مخدر در سطح استان و ارائه پیشنهادات لازم تحت نظر رئیس شورا و استاندار تشكیل شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: به صورت كلی وظایف این شورا مقابله، پیشگیری و درمان در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

وی از فعالیت ۱۴۵ مركز در امر درمان و كاهش آسیب در سطح استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۲۸ مركز نگهدارنده، سه مركز كاهش آسیب، ۱۲ مركز اقامتی میان مدت، یك مركز تی سی و یك مركز اقامت اجباری در خراسان شمالی در امر درمان و كاهش آسیب فعالیت دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی اظهار داشت: در سال گذشته از هریك از این مراكز حداقل یك بار بازدید صورت گرفته است كه طی این بازدیدها به تعدادی از مراكز به دلیل پاره ای از تخلفات، تذكر شفاهی و كتبی داده شده است.

قربانی گفت: همچنین در جریان این بازدیدها چند مركز كاهش سهمیه دارو، چند مركز تعلیق سه تا یك ساله لغو مجوز و پلمپ شده اند.

وی در خصوص حمایت استاندار خراسان شمالی از تلاشهای شورای هماهنگی مبارزه با موارد مخدر این استان تصریح كرد: استاندار به عنوان رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان موضوع اعتیاد را به عنوان یك تهدید اجتماعی جدی تلقی و با توجه به شرایط موجود، توجه ویژه ای به این شورا دارد.

قربانی افزود: به رغم اینکه اعتبارات شورا از طریق ستاد ابلاغ می شود اما با این وجود استاندار خراسان شمالی در بخش اعتبارات نیز از شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان حمایت های لازم را دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در ادامه یكی از عوامل موثر در كاهش گرایش افراد به مواد مخدر را ارتقاء فرهنگ پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه دانست و گفت: در این راستا تمامی دستگاه ها و اقشار مختلف جامعه باید مشاركت و همكاری داشته باشند، همچنین رسانه ها و مطبوعات نیز باید در این راستا نقش پررنگ تری نسبت به قبل ایفا كنند.

وی با تاكید بر فراهم سازی زمینه های لازم در حوزه های فرهنگی و نقش آن در مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد: افراد از سنین كودكی می بایست مهارت های زندگی را فرا بگیرند و به همین دلیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با درك این موضوع علاوه بر آموزش در سنین پایین، آموزش در گروه های پرخطر و درمعرض خطر را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

قربانی اضافه كرد: عوامل بسیاری در گرایش افراد به اعتیاد نقش دارد اما تحقیقات و پژوهش ها در زمینه مصرف مواد مخدر نشان داده است كه سه عامل عزت نفس ضعیف، ناتوانی در بیان احساسات و فقدان مهارت های ارتباطی، با مصرف مواد مخدر بیشترین ارتباط را دارند.

وی با اشاره به اینكه آموزش یك اصل مهم در مباحث پیشگیری  و لازمه آن افزایش آگاهی های مردم از عوارض مواد مخدر است، گفت: در این زمینه خانواده نقش مهم و اساسی دارد و اگر هر خانواده های مراقب و مواظب اعضای خانواده خود باشد دیگر مشكلی پیش نمی آید.

قربانی افزود: بعضا دستگاههای دولتی برای برنامه های رفاهی و تفریحی كاركنان خود و خانواده آنان هزینه هایی را متقبل می شوند اما در خصوص مسائل پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی هیچگونه اقدامی انجام نمی شود که باید این امر نیز مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در خصوص كسب مقام های این استان در حوزه فرهنگ سازی و پیشگیری نیز گفت: در بحث مبارزه با مواد مخدر، کسب عنوان و مقام مطرح نیست بلكه اثرگذاری هدف نهایی است چرا که وقتی تقاضا و اعتیاد به مواد مخدر كاهش یافته و خانواده ها از رنج و نگرانی رها می شوند، برای ما این یك مقام محسوب می شود.

کد خبر 2780124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha